WARSZTATY

ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE

Przeprowadzone zajęcia artystyczne pod hasłem „ Historia łączy pokolenia” miały na celu naukę wykonywania prac plastycznych oraz manualnych prac artystycznych. Uczestnicy zajęć zapoznani zostali z różnorodnymi technikami plastycznymi rozwijając przede wszystkim swoje zdolności manualne, kształtując poczucie estetyki. Podczas warsztatów zostały wykorzystane techniki decupage, origami, modelowanie w masie solnej, witraż, recykling, makrama oraz filcowanie na sucho i mokro z dodatkiem jedwabiu. W trakcie zajęć powstawały bardzo interesujące prace, ozdoby, które cieszyły swoim pięknem nie tylko oczy twórców. Dużym zainteresowaniem uczestników cieszyły się wszystkie proponowane tematy zajęć. Największe zainteresowanie oraz radość sprawiło dzieciom modelowanie w masie solnej. Powstały wtedy przepiękne anioły, ozdoby bożonarodzeniowe.

ZAJĘCIA SEKCJI DZIENNIKARSKIEJ

Kilkuosobowa grupa dzieci przez ostatnie miesiące przeprowadzała wywiady z ciekawymi osobami, mieszkającymi na terenie naszej parafii w ramach sekcji dziennikarskiej. Cykl wywiadów nosił tytuł: „Poznaj życie starszego sąsiada.” Wywiady miały na celu poznanie zainteresowań, miejsca pracy oraz sposobów na spędzanie wolnego czasu przez osoby z którymi rozmawiały dzieci. Poniżej krótka relacja młodych dziennikarzy z kilku przeprowadzonych rozmów:

Za pomocą wywiadów mieliśmy okazję poznać bliżej osoby, z którymi spotykamy się w parafii np. na cotygodniowych zajęciach Akademii Twórczości Dziecięcej. Pani Jola, która prowadzi zajęcia w ATD od samego początku jej istnienia opowiadała o swojej pracy, którą na co dzień wykonuje w pobliskiej szkole, do której również uczęszczamy, natomiast Pani Asia, która prowadzi zajęcia plastyczne opowiadała o swojej niełatwej pracy w domu dziecka. O zaangażowaniu w życiu parafii jako instruktora strzelectwa w parafialnej sekcji strzeleckiej pytaliśmy Pana Wiesława, który od kilku lat prowadzi zajęcia w tej dyscyplinie sportowej. Pan Wiesław opowiedział nam o rodzajach broni, przybliżył zasady bezpieczeństwa panujące na strzelnicy, a także udzielił kilku rad dotyczących strzelania, po czym pod jego czujnym okiem oddaliśmy kilka celnych strzałów do tarczy.

Podczas wizyty w kancelarii parafialnej przeprowadziliśmy, wywiad z księdzem proboszczem który przybliżył nam funkcjonowanie naszej parafii. Każdy mógł przy pomocy księdza proboszcza odnaleźć swoją rodzinę w kartotece parafialnej i zapoznać się z informacjami, które są tam zawarte. Wiele radości sprawiła nam rozmowa z księdzem Zygmuntem, która pełna była żartów i historii z życia naszego rozmówcy. Przy okazji księdza Zygmunta dowiedzieliśmy się że nie jest lekarzem mimo że przed jego nazwiskiem często pisze się skrót „dr” wytłumaczył nam że jest to tytuł naukowy oznaczający „doktor teologii”.

Bardzo ciekawym spotkaniem szczególnie dla chłopaków była wizyta w domu pana Romana, który jako były piłkarz opowiadał o drużynach piłkarskich, w których grał np. Lublinianka, a także o pracy jako kolejarz. Przy okazji wizyty u pana Romana poznaliśmy jego żonę, która przez wiele lat prowadziła księgarnię w centrum Lublina, pytania które kierowaliśmy do niej dotyczyły szczególności książek dla dzieci między innymi ostatnio popularnej pt. „Mikołajek”. Kolejny wywiad przeprowadziliśmy w pracowni stolarskiej, w której pracują razem ojciec z synem, tworząc meble, elementy wyposażenia, a także poddają renowacji stare i zabytkowe meble.

Wielkim wyróżnieniem dla nas była wizyta w Porcie Lotniczym Lublin, w którym nasz starszy sąsiad pan Krzysztof czuwał nad budową jako Dyrektor projektu budowy. Pan Krzysztof zabierając nas na lotnisko kilka dni przed jego oficjalnym otwarciem, pokazywał miejsca na co dzień niedostępne dla innych osób, opowiadał o jego budowie oraz odpowiadał na nasze pytania np. dokąd będziemy mogli polecieć z Lublina. W trakcie naszej wizyty trwały ostatnie prace związane z rozpoczęciem funkcjonowania lubelskiego lotniska.

ZAJĘCIA RYTMICZNO-BĘBNIARSKIE

Warsztaty bębniarskie miały na celu wyćwiczenie poczucia rytmu. Uczestnicy nauczyli się rozpoznawać wartości nut, wydobywania dźwięku, poznali różne techniki uderzeń, dynamiki uderzeń oraz ich rozłożenia na powierzchni bębna. Nabyli umiejętność „dostrajania” się do innych instrumentów muzycznych.

ZAJĘCIA GARNCARSKIE

Podczas zajęć garncarskich dzieci i młodzież zapoznały się z technikami lepienia i rzeźbienia w glinie. Wykonały prace własnoręcznie metodami modelowania ręcznego: wałeczkową i z płatów. Uczestnicy pracując na różnych rodzajach gliny rozwijały systematycznie zdolności manualne. Poznali narzędzia rzeźbiarskie, nauczyły się ich zastosowania, posługiwania się nimi przy wyrobie przedmiotów oraz ozdabiania i formowania prac. Wykonywano dowolne prace oparte na własnych projektach: naczynia, figurki, płaskorzeźby. Prace były poddane procesowi suszenia i wypalania w piecu ceramicznym na biskwit. Następnie były przez uczestników kolorowane przy użyciu szkliw ceramicznych i ponownie wypalane. Modelowanie w glinie kształtowało koordynację ruchową, uczyło skupieni i dokładności. Projektowanie własnych prac pobudzało i rozwijało wyobraźnię, a wieloetapowy proces ich powstawania uczył cierpliwości. Nabywanie powyższych umiejętności wspomagał rozwój a wykonanie własnoręczne naczyń codziennego użytku czy ozdobnych stanowił powód do wielkiej satysfakcji uczestników zajęć.

ZAJĘCIA STOLARSKO-RZEŹBIARSKIE

Prowadzone były przez Wolontariuszy 50+. Podczas zajęć w stolarni uczestnicy projektu poznawali technologie obróbki drewna oraz wykonali miecze, które zostały wykorzystane na obozie.

ZAJĘCIA SPORTOWO-REKREACYJNE

Zajęcia sportowo-rekreacyjne miały na celu wszechstronny rozwój organizmu uczestników projektu, wykształcenie umiejętności ruchowych bardzo potrzebnych w aktywności sportowej, jak i rekreacyjnej, kształtowanie postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności oraz zintegrowanie się w jak największym stopniu dzieci, młodzieży oraz osób w wieku 50+ poprzez zabawę, sport i rywalizację.

Dzięki realizacji zadań uczestnicy projektu nauczyli się współpracy na boisku, jak i po za nim, rozwinęli w sobie pozytywne uczucia moralne tj. ambicja, koleżeństwo, szacunek do innych osób, przestrzegania zasad „fair play”, umiejętności przegrywania i wygrywania.

Nastąpiła poprawa ogólnej sprawności fizycznej: siły mięśni, wytrzymałości, gibkości, koordynacji ruchowej a także poznanie nowych form aktywności fizycznej i czerpania z uczestnictwa w nich przyjemności. W ramach zajęć były organizowane również inne formy zabaw ruchowych: gry i zabawy z wykorzystaniem piłek, zwinnościowy tor przeszkód, postawy poruszania się po boisku, ćwiczenia na trampolinie, flikerach, mini gry.

 

STRZELNICA – TO SZKOŁA CIERPLIWOŚCI I SKUPIENIA

Na początku uczestnicy zajęć zostali zapoznani przez pana instruktora strzelectwa sportowego z instrukcją bezpiecznego zachowania się na strzelnicy. Dowiedzieliśmy się jak praktycznie posługiwać się bronią pneumatyczną długą i krótką w sposób bezpieczny. Następnie poznawaliśmy, z jakich części zbudowana jest broń. Na kolejnych zajęciach ćwiczyliśmy przede wszystkim postawy strzeleckie, nabywaliśmy umiejętności zgrywania przyrządów optycznych, pracy na spuście oraz jak prawidłowo regulować oddech. Najwięcej czasu poświęciliśmy na ćwiczeniu skupienia przestrzelin. Na zakończenie zajęć odbyły się zawody strzeleckie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *